Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Renesanční člověk asi nebude pábitel

Tento týden jsem zažila hned dvě velká zklamání sama sebou. V obou případech šlo o jazyk český. Samolibě musím přiznat, že v této disciplíně bych na sebe klidně vsadila cokoli, o co bych při prohrané sázce nechtěla přijít. Proto to „sebezklamání“. Vždy si dávám velmi záležet v projevu mluveném i psaném a i v naprosto jasných gramatických situacích v duchu sypu z rukávu poučky ze základní školy – pro sychr, však víme. Ani v jednom z těchto dvou případů ale nešlo o gramatiku, nýbrž o význam slov.

První slovní spojení, které bylo pro mě dosud velkou neznámou je „renesanční člověk“. Druhým slovem, jehož neznalost (respektive neznalost jeho významu) mě samu před sebou tak zostudila je „pábitel“.

Renesanční člověk totiž přišel v pondělí k nám do kanceláře a s patřičnou renesancí říkal – víte, já jsem takový renesanční člověk. Těžko mu můžete zdatně sekundovat, když vlastně tak úplně nevíte, co ten termín přesně vystihuje a popisuje a jakéhože člověka to vlastně charakterizuje.  Asi o dva dny později přišel k nám do kanceláře kolega renesančního člověka a mluvil o něm úplně stejně. Také ho tak označoval a tato charakterová vlastnost ho podle jeho řeči měla vynášet přímo do nebes. Znovu jsem se zastyděla sama před sebou i před kolegou renesančního člověka a začala se zajímat. Moje kolegyně (zřejmě duševně bohatší) mi stručně vysvětlila to, co jsem si později už jen potvrdila a rozšířila v internetové wikipedii. Tak tedy pro Vás, kteří jste na tom byli stejně jako já (zoufalé doufání, že se ještě někdo další najde…) malé vysvětlení. A pro Vás, které jsem snad nyní svou nevědomostí zklamala já, mám jen drobnost pro uklidnění – nebojte, já sebe sama taky. A jak.

„Renesanční člověk je vžité označení pro osobnost, která je všestranně nadaná, zabývá se mnoha obory lidského vědění a umu, mluví mnoha jazyky a mívá široký rozhled po stránce nejen filozofické, ale také politické a společensko-kulturní. Renesanční člověk též dbá o své tělo.“ Jako příklad wikipedia uvádí Leonarda Da Vinci jako osobnost, která se zajímá o mnoho vědních oborů, má mnoho  znalostí, je expertem např. na umění, matematiku, inženýrství a mnoho dalšího.

Co je ale na vysvětlení internetové encyklopedie možná nejvíce zajímavé je následující: „Termín je nejčastěji používán ve spojení se situací, když si někdo naříká na skutečnost, že na světě nejsou žádní renesanční lidé.“ To bude asi zřejmě velmi aktuální naříkání.

A já si tak (na)říkám, že to by mělo být vlastně snem každého z nás, stát se renesančním člověkem a ten pocit, že to o sobě můžeme říci my sami a že o nás tak mohou mluvit i naši kolegové, rodina, přátelé, to je…, to je…, to je přece božsky renesanční nebo renesančně božské…?

Další význam slova, které mi dosud zůstalo utajeno, a které minulo mou slovní (ne)zásobu je „pábitel“. Ten se mi dostal do povědomí v souvislosti s rozhovorem s Ondřejem Sokolem v jednom trendy dámském časopise (mimochodem srdce zaplesá při pohledu na něj a ještě víc při jeho počinech improvizačních, hereckých, režisérských, tatínkovských…). Slovo pábitel použila redaktorka hned v úvodníku. Naštěstí pro mě, bylo ale toto, ne příliš lichotivé, označení vysvětleno hned v další větě. A vakuum, které obestíralo slovo pábitel v mém mozku, bylo náhle pryč. Po výčtu všech těch úžasných vlastností, kterými Ondřej disponuje, tam bylo dále doslovně napsáno: „Kolegové z branže ale tvrdí, že je pábitel. Čili ten, kdo tak trochu kecá. A slíbí úplně všechno.“ Do té doby jsem slovo pábitel slyšela vždy jen z úst rozhlasových moderátorů, když uváděli písničku Karla Gotta - Pábitelé. Nikdy jsem nevěděla co to vlastně je. A tady už si ale troufám alibisticky říct, že v tom asi nebudu úplně sama.

Vlastnosti renesančního člověka se asi odhadnout a odvodit dají. Možná, při troše dedukce. Ale ten pábitel? Navíc nikde v té písničce se toto slovo už později neobjevuje a mistr nemá potřebu ho svým posluchačům nějak jednoduše vysvětlit. No řekněte sami, je toto dost na pochopení významu neznámého slova?
Pojď, půjdem na zem hledat démanty,
z těch vzácně obyčejných vět.
Pojď, půjdem jen tak lidem číst z úsměvů,
pojď se dívat, jak milují svět.
...
No? A kde je ten zatracenej pábitel?

A já teď zcela přirozeně přemýšlím, ke kterému z těchto označení bych se já mohla (nebo chtěla) hlásit, když už tedy vím, co vlastně znamenají. Zatím to spíš vypadá, že k renesančnímu člověku bych se chtěla hlásit já, ale o to víc se pábitel hlásí ke mně. I když moment, jak to tam bylo s tou péčí o tělo? Mohla by snad pouhá touha po hezkém a neodpudivém vzhledu ze mě udělat renesančního člověka? Asi ne… Pak na mě tedy v tomto soukromém souboji vlastností zbývá už jen ten pábitel. Čili taky tak trochu kecám a slíbím úplně všechno.

Sbohem renesanční člověče. Ach jo, to jsem dopadla… 

 

Autor: Petra Jirkovská | čtvrtek 23.2.2012 15:32 | karma článku: 8,32 | přečteno: 544x
  • Další články autora

Petra Jirkovská

Věřit, čekat a doufat...

Moje letošní přání do nového roku dlouho začínalo tak, jak jich začíná velká většina. „Tak už zase, zase je tu konec roku a začíná rok nový, zase jsme na začátku, co nás asi čeká...“ Ale dál nic.

6.1.2017 v 22:46 | Karma: 8,12 | Přečteno: 213x | Diskuse| Osobní

Petra Jirkovská

Když si holčička zkouší čubčí pantoflíčky a další podobná „když“…

Tak už zase? Už zase je tu konec roku? A já se počtvrté loučím s končícím rokem takhle. V roce 12 jsem bilancovala, v roce 13 jsem byla smutná, v roce 14 šťastná a v roce 15? V roce 15 jsem se nestačila divit, smát a dojímat.

1.1.2016 v 12:21 | Karma: 16,99 | Přečteno: 690x | Diskuse| Ostatní

Petra Jirkovská

Pájo…. Čabásek

nikomu z nás se nechce věřit, že se to stalo. Slov se nedostává, slzy kanou, ale mezi nimi je i ten nejupřímnější úsměv při vzpomínce na Tebe, Pájo...

31.10.2015 v 7:59 | Karma: 10,22 | Přečteno: 689x | Diskuse| Ostatní

Petra Jirkovská

To je pro Tebe – místo kytky a večeře

Ona dostane kytku nebo pozvání na večeři, ale co on? Co si zaslouží muž k výročí svatby? Ten den se každý rok opakuje, stejně jako narozeniny, Štědrý den, 1. máj nebo Den matek a každý rok by se neměl nechat bez povšimnutí.

17.6.2015 v 23:51 | Karma: 6,38 | Přečteno: 219x | Diskuse| Ostatní

Petra Jirkovská

To si z nás děláte p.…, pane Mc´Donalde???

Tak jsme si nedávno fňukli nad tím, že se náš přeshraniční soused urazil a vynutil si stažení spotu ze série reklamní kampaně jednoho z mobilních operátorů. Pár dní se o tom hodně mluvilo - někdo souhlasně, někdo nechápavě. Každopádně mnozí z nás se u reklamy dost pobavili a po jejím stažení si jí ještě o to víc začali vyhledávat na internetu. A protože jsem jen prostý uživatel médií, marně hledám smysl - z televize staženo, z internetu ne?

7.2.2015 v 20:51 | Karma: 6,44 | Přečteno: 168x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 109x
...jsem Petra a mám ráda anděly, všechno barevné, baletky, černobílé fotografie, Někdo to rád horké, naše štěně, ranní kávu, dětskou fantazii, babiččiny halušky, vůni moře, ježíška, sobotní rána, letní výlety, plastové doplňky do bytu, pivoňky, zázvorovou limonádu, pusu na čelo, kytky ve váze, usínání ve dvou, červenou rtěnku, šály, dobrou náladu, puntíkaté holinky, zrzavé vlasy, poskakování, vůni deště, čtvrteční magazím Mladé fronty, kostely, překvapení, bosé nohy, dávání dárků, dobrý vkus...

Seznam rubrik